הורות בסמארטפון, כלים וכללים

הורים יקרים,

ראשית, חשוב לי לברך אתכם על כך שאתם עושים מאמץ ולוקחים אחריות בהורות שלכם מול שימוש ילדיכם בסמארטפון.

כפי שציינתי בסרטונים הקודמים, הסמארטפון הוא מכשיר מדהים ששינה את מציאות החיים לכולנו, אך אנו גם יודעים עד כמה ניתן לחצות את הגבול ממכשיר שופע יתרונות ומעלות, לטכנולוגיה הטומנת בחובה השלכות וחסרונות רבים, היכולים להשפיע על חיי היומיום ועל זהותנו בהמשך. כשמדובר בילדים ההשלכות והנזקים עלולים להיות חמורים הרבה יותר.

התוכן שאתם מקבלים באתר הוא רב ומעמיק, כשכל כולו נוצר מתוך עבודה מעמיקה ומאומצת הכוללת את: עבודת הדוקטורט שלי שחוקרת את השפעות הסמארטפון, את עבודת השטח והרצאות רבות אותן אני מעביר ברחבי הארץ בנושא הסמארטפון והטכנולוגיה הדיגיטאלית.

אני מקווה שאתם מגיעים למאמר זה לאחר שצפיתם בסרטונים הקודמים עם ילדיכם וחתמתם על ההסכם איתם ומולם. כעת אפרט כמה נקודות משלימות שגם אתם, ההורים, יכולים לעשות ולתרגל, על מנת שתהיו רגועים יותר ושילדיכם יהיו מוגנים יותר מפני ההשלכות והסכנות של השימוש בסמארטפון.

ריכזתי עבורכם את הנקודות מההרצאה שלי שנוגעות לפתרונות ולאחריות שלנו, ההורים, על שימוש ילדינו בסמארטפון. חשוב לי להדגיש שהמסמך מפרט בנקודות עם פירוט קל, כשבהרצאה עצמה אני כמובן מרחיב, מעמיק ועונה על שאלות.

נתחיל…

  • לפני הכל- סמכות הורית. אנחנו ההורים=אנחנו אלו שקובעים. וחשוב לזכור שהילדים זקוקים ורוצים (מבלי להגיד בקול) גבולות ברורים וזקוקים לאסרטיביות שלנו, במיוחד כשמדובר בסמארטפון שם הם עלולים לאבד שליטה ואחיזה.
  • מעורבות הורית, שמרו על שיח פתוח עם הילדים על עולמם הווירטואלי. קורה שם המון וחשוב שנהיה חלק מעולמם. כמה שאלות שאפשר לשאול לאחר זמן המסך:
    • איזה פוסט/סרטון הכי אהבת בימים האחרונים?
    • איזה סרטון הכי ויראלי היום?
    • בקשו שיראו לכם דברים שמעניינים אותם
  • גבולות מותאמים שנקבעים לאחר שיח והסכמה, כמו זמן המסך היומי, אפליקציות מסוימות מותאמות גיל- כן/לא (אתם מחליטים)
  • תחוו איתם את עולמם הווירטואלי (גם אם זה לא תמיד מעניין אותנו באמת)- נסו לשחק במשחקים שלהם (גם משחק בודד זה בסדר), צפו איתם בסרטונים או כל חוויה אחרת. וכמובן הכול במידה, העיקר שירגישו שאתם איתם. מטרה נוספת בסעיף זה היא לראות האם התכנים אליהם הם נחשפים ראויים ותואמים גיל (לא צריך להיות פרופסור בשביל לדעת ולהרגיש זאת- אתם ההורים = אתם קובעים)
  • עקבות דיגיטאליים– הסבירו להם שכל מה שאנו כותבים/מעלים/מגיבים/מקליטים ברשת נשאר שם לתמיד! לכן, הסבירו להם שאם יש משהו שהם אינם בטוחים או רוצים שיישאר ברשת אז פשוט לא להעלות אותו לרשת
  • פיקוח מרחוק (בקרת הורים)– רבים משתמשים בתכנת מעקב ושליטה מרחוק (המובילה היא Family-link) על מנת להגן, לשמור על הגבולות ולפקח על שימוש הילדים בסמארטפון. בשימוש זה קיים מסר בעייתי עבור הילדים: "אני לא סומך עליך" ו-"הישמר! העולם מסוכן". המסר הבעייתי הוא לצערנו גם מסר נכון, אולם צריך לדייק אותו כשאנחנו מחליטים על השימוש בכלי הפיקוח. עלינו להסביר לילדינו כך: "עליך אני סומך- אך הסמארטפון הוא מכשיר שמאחוריו עובדת תעשייה ענקית שעליה אני לא סומך". ובהקשר לעולם המסוכן? גם כאן: "עליך אני סומך! אך אני לא סומך על האנשים הרעים שנמצאים ברשת" (זה כמובן בהמשך לחוזה מהסרטון)

 

שינוי קשה לעשות לבד- אחריות הקהילה

אתם צריכים את הקהילה ואת הסביבה אתכם. מה עושים?

  • חברים- שתפו את החברים והוריהם בתהליך שאתם עוברים ובתכנים שאתם מוצאים כאן באתר, ורתמו אותם אליכם ואל ילדיכם
  • תשתיות- במקום המגורים צריך שתהיה סביבה מגרה ומאתגרת על מנת שלילדים תהיה אלטרנטיבה לפעילות שהיא אינה במסך (מתקני ספורט, גני שעשועים, חוגים, תנועות נוער וכו')
  • ביה"ס- חשוב שביה"ס יהיה שותף לכל ההתנהלות ולאידיאולוגיה של התנהלות נכונה עם הסמארטפון, זה מתחיל בביה"ס עצמו בשיעורים ובהפסקות וממשיך ביצירת הקשר בקבוצות הוואצאפ אחה"צ מול התלמידים וההורים. לכן, שתפו את הצוות החינוכי ואת המנהלים

 

מרכיבים נוספים שחשוב לטפח ולפתח אצל הילדים הם חשיבה ביקורתית, חוסן נפשי ושיח חיובי. על כך אני מרחיב ומעמיק בהרצאה שלי "הסמארטפון ואני", שם אני גם נותן דוגמאות וכלים כיצד קל ונכון לעשות זאת.

מקווה שמסמך זה יקל עליכם וייתן לכם מענה לקשיים ולצרכים שלכם בכל הקשור להתנהלותכם כהורים מול שימוש הילדים בסמארטפון. השתמשו במסמך זה בצורה התואמת לכם ולמשפחתכם.

אני מאחל לכם ולילדיכם שימוש חכם, בטוח ומשתף בסמארטפון.

בברכה,

מחפשים הרצאה מרתקת ושונה?

בחרו אחת מהרשימה, מלאו את הפרטים
ואחזור אליכם בהקדם לתיאום: