ה Smartphone לא תמיד היה כזה Smart

הטלפון הסלולרי או כפי שנכון היום לקרוא לו Smartphone, לא תמיד היה חכם כל כך. לאורך השנים הטלפונים הסלולריים עברו שינויים רבים והתפתחו ברמה הטכנולוגית כמובן, ובנוסף, באופי תפקידם ומהותם.

מעניין לגלות כי מטרתו הראשונית של הטלפון הנייד הייתה לאפשר למשתמש ליהנות מהניידות של הטלפון בתוך הרכב. כן כן…לדבר תוך כדי נהיגה. זה מעט אירוני, בהתחשב שכיום השימוש בטלפון בזמן נהיגה (שיחה, סמס, מייל ועוד ועוד) הוא אחד הגורמים המרכזיים לתאונות דרכים קטלניות בארץ ובעולם (סיבה המדורגת בין המקומות הראשון לרביעי במדינות שונות בעולם).

ההיסטוריה של הטלפון הנייד התחילה כבר במלחמות העולם הראשונה והשנייה, שם רצו לדבר תוך כדי נסיעה ברכבת לצרכים צבאיים. מאוחר יותר הרעיון עורר עניין וזלג לשוק האזרחי והעסקי. ב-1946 חברת Ball labs פיתחה טלפון נייד וכעבור זמן לא רב חברת At&t פיתחה טכנולוגיה דומה של טלפון נייד (mobile telephone).

אבל האם הייתה נהירה לחנויות? האם הטכנולוגיה החדשה הגיעה לכל בית?

ממש לא. המוצרים הללו נמכרו במספרים קטנים מאוד בעיקר בגלל העלויות הגבוהות והמכשיר המסורבל. המכשיר היה גדול ומסיבי מאוד, זמן השיחה המירבי ארך כ30 דקות, וכדי להטעין סוללה לטעינה מלאה היה צריך להמתין כ10 שעות! השירות היה יקר מאוד, במספרים של היום, מדובר סביב ה-200 דולר לחודש. כל אלו הביאו לחוסר ההתלהבות הציבורי.

בינתיים, בין השנים 1957 ל 1961, בברית המועצות ובאירופה החלו להתפתח מכשירים סלולריים. בארה"ב הטכנולוגיה הלכה והתפתחה, כבר יצאה מהרכב והפכה ניידת. ואכן, בשנת 1973 נערכה שיחת הטלפון הסלולרי הראשונה, ע"י אחד החוקרים בחברת מוטורולה בשם Martin Cooper. מאז הטלפונים רק הלכו והשתכללו, ונכון להיום לטלפון הסלולרי ישנם 5 דורות G (Generation).

הדור הראשון, 1G, הושק בטוקיו ב-1979, וכעבור 4 שנים הגיע גם לארה"ב. ב6.3.1983 הושק הטלפון הסלולרי הראשון של חברת מוטורולה, דגם DynaTAC, מחירו בחנויות עמד על כ-3995 USD.

ב1990 נולד הדור השני 2G, כאשר המערכות הן כבר דיגיטליות ולא אנלוגיות. בדור זה, לראשונה אופשרה גם תקשורת SMS בסיסית. ב1993 חברת IBM השיקה את Simon, יש החושבים שזהו הסמרטפון הראשון. בהשוואה להיום כמובן הוא נראה פשוט ופרימיטיבי, אך הוא כלל פיצ'רים של לוח שנה, פנקס כתובות, שעון, Notepad, מקלדת, שירות דוא"ל עם מהירות איטית מאוד בהשוואה להיום. Simon היה הצלחה גדולה ונמכר בסביבות 1000 USD. דור זה חשף את העולם לטלפון הסלולרי ופתאום התברר כי כולם צריכים טלפון סלולרי.

כך ב2001 שוב בטוקיו, הושק הטלפון בטכנולוגיית הדור השלישי (3G). מכשיר זה נועד לענות על צורכיהם של אנשים במכשיר מעבר לשיחות, וכדי לעשות זאת, יש צורך בגלישה באינטרנט במהירות גבוהה יותר. בזכות טכנולוגיות משופרות העברת הנתונים יכלה להיות מהירה, ואפשרה יכולות נוספות של המכשיר כדוגמת תמיכה בסרטונים ומערכות מוסיקה. בהמשך, דור 4 משדרג את מהירות המכשירים פי 10 ממהירותם בדור 3.

ב-2007 הושק לראשונה הIPhone. בשלב זה, נראה היה כי הטלפון שינה את ייעודו כאמצעי תקשורת לכלי בלבד, לכלי המשמש למשימות יומיומיות מגוונות ורבות. ההבדל המשמעותי והגורף במכשיר זה הוא בעיקר בפונקציות של מסך מגע, מקלת וירטואלית, מהירות רבה יותר בגלישה באינטרנט וכך גם השימוש במיילים. בשנה זו גם הייתה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שאמריקאים קיבלו ושלחו יותר SMS מאשר קבלה והוצאת שיחות הטלפון. ב2008 הושק האנדרואיד הראשון.

בהמשך, במהלך השנים הבאות, הטלפון הסלולרי השתנה מייעודו כמכשיר לעריכת שיחות מכל מקום, לטכנולוגיה בעלת פונקציות רבות ואחרות: התחיל בהתקדמות לגלישה באינטרנט, ספר טלפונים וכתובות, ושעון מעורר ועבר לנגן מוסיקה מתקדם, מצלמה דיגיטאלית שממשיכה להשתכלל, משחקי וידאו והשמיים הם הגבול.

פעולות ויכולות נרחבות אלו, נוגעות כמעט בכל תחומי חייו של האדם. ככול שהשימוש בסמרטפונים עולה כך עולה השפעתו על חיי המשתמש. הסמארטפון משפיע ומשמעותי באופן נרחב בתחומים פסיכולוגיים וסוציולוגיים, בתחומים קוגניטיביים וגם בתחומים ביולוגיים של ממש.

מחפשים הרצאה מרתקת ושונה?

בחרו אחת מהרשימה, מלאו את הפרטים
ואחזור אליכם בהקדם לתיאום: