האם יש לנו סיכוי?

הסרט "מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית" (The Social Dilemma) חשף בפני העולם את מה שרבים כבר יודעים: ההתמודדות שלנו מול הטכנולוגיה היא לא התמודדות מול עצמנו, היא התמודדות מול המפתחים והמתכנתים הטובים בעולם, והמוחות הפסיכולוגיים והשיווקיים המתוחכמים ביותר.

האם גם אחרי שאנו מבינים זאת, עדיין יש סיכוי שלא נשתמש בצורה מוגזמת בסמארטפון ונעלה את הסיכון להתמכרות? האם המשתמש הוא עצמאי? ואופן השימוש תלוי רק בו?

בעידן בו יש שפע של מידע כמעט בכל תחום, וכאשר הסמארטפון הוא הכלי העיקרי לתקשורת ולחיפוש המידע (באינטרנט, באתרים מקוונים או ברשתות החברתיות), המשאב העיקרי והיקר ביותר הוא תשומת הלב והקשב של המשתמשים. "כלכלת הקשב" אינה דבר חדש. כבר בשנות ה70, רשתות הטלוויזיה הבינו זאת ופעלו בהתאם לתשומת ליבו של הצופה, בכל הקשור לפרסומות ומכירות. אך ברשת הדבר הרבה יותר משמעותי, כשכאן מעורבים מרכיבים של התמכרות והתאמה אישית של התוכן השיווקי.

ענקיות הטכנולוגיה מתחרות על תשומת ליבם של המשתמשים, שבאופן טבעי הינה מוגבלת, מה שהוביל למצב לא הוגן ולא שוויוני שבו המשתמש הבודד עומד מול מתכנתים ופסיכולוגים ארגוניים מהטובים שיש, שמפתחים ומעדכנים כל הזמן, עיצובי הנדסת מחשבים מתוחכמים עם אלגוריתמים מתוחכמים, המשתמשים בנתונים מותאמים אישית. והכל נועד כדי לחזות כיצד האדם ישתמש ויגיב לפיתויים השונים, כדי לחטוף (hijack) את התודעה שלו, לגרום להצפה ועומס ידע שנשלט ע"י רגשות, וליצור תלות והישארות לאורך כמה שיותר זמן בעולם המקוון. גוגל למשל,  הקימה פלטפורמות שיווק ופרסום, בהתאם להקלדות המשתמשים, כך גם פייסבוק ששולטת במאגרי דאטה עצובים, בזכות השיתופים והלייקים של המשתמשים. בנוסף, פייסבוק, אינסטגרם, טיק-טוק ועוד אפליקציות רבות אחרות בסמרטפונים, נבנו ותוכננו כך שיתפסו את תשומת לב המשתמשים, במטרה לגרום לשימוש אובססיבי. יוטיוב או נטפליקס למשל, עוברות באופן אוטומטי לפרק או לתוכן הבא, טינדר מעודדת משתמשים להמשיך להחליק בחיפוש אחר אפשרות טובה יותר, ועוד ועוד. כל זה נועד להשאיר את המשתמש זמן רב ככל שאפשר באותה פלטפורמה, וכך המשתמשים מתקשים למתן את השימוש.

לסיכום, נראה כי הדומיננטיות, השימוש המוגזם והתלות שיש לרבים מאיתנו במסארטפונים , אינה מקרית והיא חלק מאסטרטגיות שיווקיות מכוונות של התאגידים החזקים בעולם. על מנת לנסות להחזיר את השליטה לידיים של המשתמשים, ישנם רעיונות ופתרונות נהדרים שהבנת העומד מאחוריהן, יכולה לעזור בפתרון והשבת השליטה למשתמש.

 

מחפשים הרצאה מרתקת ושונה?

בחרו אחת מהרשימה, מלאו את הפרטים
ואחזור אליכם בהקדם לתיאום: